اطلاعیه الزام اخذ و نصب شناسه کالا

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، به استناد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل‌های اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا ۱۱ گروه کالایی را ابلاغ نمود.

مطابق این ابلاغیه، واردکنندگان اولین مشمولان این طرح بوده و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چندماهه مشمول دریافت شناسه کالا می‌گردند. اغلب واردکنندگان گروه‌های کالایی از تاریخ ۱۳۹۶/۳/۳۱ ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا امکان‌پذیر خواهد بود. بدین منظور واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف بایستی مطابق زمان‌بندی مشخص‌شده در دستورالعمل‌های مصوب، به سامانه شناسه کالا مراجعه و شناسه کالای مورد نظر خود را اخذ و بر روی بسته‌بندی کالا نصب نمایند.
واردکنندگان و تولیدکنندگان بایستی ابتدا در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس www.ntsw.ir ثبت‌نام و با اظهار شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی و یا معرفی شرکت، احراز صلاحیت نمایند و سپس جهت اخذ شناسه کالا، با همان نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شناسه کالا به آدرس www.cid.ntsw.ir گردند.
شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا (از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر شناسنامه کالا، نسبت داده می‌شود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه استخراج می‌گردد. شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانه‌های الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت خواهد بود.

 

راهنمای ثبت نام در سامانه شناسنامه تجارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *