دیابت در ایران

دیابت، شایع‌ترین بیماری غیرعفونی در ایران و بیماری خاموش و خزنده‌ای است. بویژه دیابت نوع ۲ که پاورچین پاورچین و در غفلت کامل میزبان پیشروی می‌کند و حتی در موارد بسیاری وقتی به‌طور کامل فرد را مبتلا می‌سازد، هیچ صدایی و علامتی از خود بروز نمی‌دهد.  بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است؛ این عدد در حال حاضر به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۵ به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر برسد.

آمار مختلفی از تعداد مبتلایان به دیابت در ایران موجود است اما بر اساس گزارش وزارت بهداشت متاسفانه حدود پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد و  نزدیک به چهار میلیون نفر از دیابت خود بی اطلاع هستند که بی اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می کند. هم اکنون شیوع دیابت در ایران حدود ۹۸ درصد است و  این درحالی است که در کشورهای اروپایی روند ابتلا به دیابت کنترل شده است و میزان شیوع آن حدود ۲۲ درصد است. با انجام آموزش‌هایی درخصوص پیشگیری از این بیماری می‌توان میزان شیوع دیابت را در کشور به ۲۲ درصد رساند و بدین منظور باید الگوی تغذیه‌ای جامعه تغییر کند. علاوه بر افزایش شیوع دیابت در ایران سن ابتلا به این بیماری به سرعت در حال پایین آمدن است و به زیر ۱۵ سال کاهش یافته است. علت اصلی این مسئله نیز تغذیه نامناسب،‌ کم تحرکی و به ویژه نشستن‌های طولانی کودکان جلوی کامپیوتر و تلویزیون است که چاقی رادر بین کودکان افزایش داده است.

برآورد کاملا صحیحی در مورد هزینه دیابت مشخص نیست اما سالانه حدود ۴ هزار میلیارد ریال هزینه‌ای است که عوارض این بیماری در کشور ایجاد می‌کند. ضمن اینکه با عوارضی مانند کوری وقطع عضو به طور متوسط ۵ تا ۸ سال از عمر این بیماران کاسته می‌شود.از نظر داروهای بیماران دیابتی مشکل چندانی در کشور نداریم اما داروهای جدید و موثری وجود دارندکه معمولا بیمه‌ها از پوشش آن خودداری می‌کنند و این مسئله هزینه بیماران مبتلا به دیابت را افزایش داده است.

طبق آمار، اکنون حدود ۶ تا ۹ درصد افراد در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که این میزان در کشور ما حدود ۷ درصد است. همچنین طبق آخرین آمار  استان‌های یزد، بوشهر (به ویژه شهر یزد و بوشهر )،، تهران، مشهد، تبریز و مازندران به ترتیب بیشترین مبتلایان به دیابت را داشته اند. بیماری دیابت به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران به سرعت در حال افزایش است. در تهران هر سال یک درصد به جمعیت مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود و حدود ۱۴ درصد از مردم تهران به این بیماری مبتلا هستند. مصرفبالای شیرینی و تغییر سبک زندگی، عامل اصلی گسترش بیماری دیابت در این استان​هاست.

تشخیص و درمان سریع بیماری دیابت و کنترل قند خون، احتمال ایجاد عوارض این بیماری را در کشور کمتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *